U bent in : home > reizen > hongarije 2007

Periode

30 juli - 12 augustus 2007

Reisverslag

Dit jaar ging onze gezinsvakantie voor de 3de maal naar Tiszafred in Hongarije. Opnieuw verbleven we in n van de vakantiehuisjes van de familie Brandt uit Antwerpen. Een verzorgd verblijf en een ideale uitvalsbasis om de streek te verkennen. Vergeet ook de ontspannende warmwaterbaden en het lekkere en dan ook nog eens goedkope eten niet. Meer info kan je vinden op http://home.scarlet.be/theo.brandt/tiszafured.htm

Dit jaar hadden we voor twee dagen een gids gehuurd. Dit deden we via internet en wel via de site  http://www.hungarianbirdwatching.com/ Kostprijs 60 per dag per persoon. Hierin zat een lunchpakket inbegrepen en n dag mochten we meerijden in de Landrover van de gids (Etienne en Jente schudden nu nog na). Groot voordeel is dat je in gebieden komt die normaal niet toegankelijk zijn, dat je een aantal soorten sneller vindt en dat je een aantal goede tips krijgt om de volgende dagen naar vogels te gaan kijken. Je kan voor meer info mailen naar mail@hungarianbirdwatching.com

Voor de dagen dat we zonder gids er op uit trokken haalden we een vergunning in het Western Resthouse. Dit ligt langs de weg 33 (van Tiszafred naar Hortobagy) vlak na de weg naar Egyek. Wij kregen n maal controle, maar voor de prijs moet je het niet laten, 1.800 Forint per persoon voor 7 dagen, dat is ongeveer 8 . Je krijg dan ook een folder waaruit de kaartjes komen die in dit verslag staan.

Waar zijn we geweest?

31 juli 2007 - Bezoek aan Bkk-gebergte met gids

Eerst bezochten we een meer vlak ten noorden van Mezokovesd. Dit bleek een goede keuze want we zagen (weliswaar vrij ver) keizerarend, minstens 3 vogels, en sakervalk. Je kan dit meer vinden door van Tiszafured naar Poroszlo te rijden. Daar neem je de weg naar Borsodivanka. Deze blijf je volgen tot in Mezokovesd. In dit stadje rij je het spoor over, aan de hoofdstraat rechts. Kerk voorbij rijden en dan weg naar links richting Bogacs. Je rijdt de stad uit, aan het rond punt rechtdoor en een paar kilometer verder zie je het meer aan je linkerzijde liggen.

Dan werd er doorgereden naar Bogacs en vervolgens richting Noszvaj. Rechts van deze weg kan je de heuvels mooi zien liggen en daar werd in een grote vallei halt gehouden, maar zonder veel resultaat.

Dan terug naar Bogacs en zo via Cserepfalu een onverharde weg op die volgens mij op de kaart staat (loopt in stippellijn tussen de en de k van Bkk) maar ik ben niet 100% zeker. Op een heuvel met zicht op de omliggende bergen werd gestopt. Daar zagen we wespendief, buizerd, slangenarend en schreeuwarend. Ook hoorden we hier draaihals.

Dan probeerden we witrugspecht te zoeken. We reden verschillende wegjes door die naar hoger gelegen delen van het gebied liepen door de bossen. Mooie gebieden, maar spijtig genoeg geen witrug gevonden. De periode was dan ook niet ideaal.

2 augustus 2007 - Bezoek aan Hortobagy met gids

Deze keer was er voor vervoer gezorgd door de gids zelf. Een snelle en hobbelige rit was het gevolg. We vertrokken om 6u in het dorpje Hortobagy. Het ging via heel wat veldwegen (of wat ervoor moest doorgaan) naar de vlaktes ten oosten van Nagyivan op zoek naar grote trappen. Al vrij vlug hadden we een groepje van 5 mannetjes gevonden. En probleem, ze zaten vlak achter de heuvel waar wij aan de andere zijde stonden. Dus niet te zien. Toen we op de heuvel kwamen vlogen ze dadelijk op, mooie waarneming in vlucht. Resultaat, een vloekende gids.

We zagen nog een 4tal trappen, maar steeds van ver en blijkbaar waren ze die dag schrikachtig, want ze vlogen allemaal vlug op. (tot ergernis van onze gids). Uiteindelijk vonden we de groep van 5 terug en konden we ze vanop de motorkap van de wagen mooi bekijken.

Dan bezochten we een kolonie roodpootvalken op de bekende plaats langs de weg 33. Als ja van Tiszafured naar Hortobagy rijdt ligt er vlak voor de afslag naar Nagyivan een boerderij aan je linkerzijde met een bos achter. Rij vlak langs deze boerderij de vlakte op. De kolonie zit in het bos.

En dan ging het holderdebolder de pusta op. Op zoek naar rovers in een ondertussen redelijk heet weertje. We reden vooral rond in het gebied ten noorden van de weg tussen Balmazujvaros en Tiszacsege. Langs deze weg staan heel wat uitkijktorens, voor de rest is het een gesloten gebied. Wij zagen zeearend, slangenarend (mooi dichtbij), sakervalk en arendbuizerd. Tenslotte ging onze gids nog op zoek naar griel. Deze had volgens hem gebroed in een gebied vlak tegen Balmazujvaros. Het ging om een aantal weides (eigenlijk meer dorre vlaktes) vlak tegen het spoor. De tocht eindigde met een kopje koffie (aangeboden door onze gids) op een terrasje in Hortobagy.

Dan kwamen we onze twee Hollandse vrienden tegen die we s morgens al hadden ontmoet. Ze reden met de fiets (jawel) heel Hongarije door om vogels te kijken. We boden hen een lift aan naar een drooggevallen vijver in de buurt (tip van onze gids). Blijkbaar worden er jaarlijks een aantal van de visvijvers drooggelegd. Kwestie is om deze te vinden tussen de vele vijvers in het gebied. Deze keer was het eentje bij Fenyes-To. Op die plaatsen is er dan ook heel wat leven. Wij zagen veel steltlopers waaronder temmincks strandloper, kluut, krombekstrandloper, watersnip en een fotogenieke waterral. Op weg ernaartoe lag trouwens een platgereden roerdomp en iets verder nog eentje langs de weg.

3 augustus 2007   Fietsroute langs het meer.

Zeker ook de moeite is om een kijkje te nemen aan het meer via de fietsroute die helemaal er rond loopt. Buiten de mooie en bloemrijke bermen krijg je regelmatig goede zichten op open water, rietvelden en bosjes. Tijdens (een voor mijn billen pijnlijke) fietstocht vanuit Tiszafured zagen wij o.a. zwarte specht, bijeneters en grijskopspecht.

4 augustus 2007  Hortobagy Halasto

Dit gebied dat toch de parel zou moeten zijn van de regio was eerder slappekes. Het was een winderige dag en alles zat heel ver. Wel honderden lepelaars, purperreiger, ralreiger, wouwaap en dwergaalscholver. Maar dat kan elk jaar anders zijn en we zijn er eigenlijk maar kort geweest.

Je kan het gebied op een paar manieren binnen. Neem de weg 33 van Tiszafured naar Hortobagy. Vlak na paal 66 sla je links in naar het dorpje Hortobagy-halasto. Vlak na het spoor sla je rechts een veldweg in (links staan een paar voetbaldoelen of zoiets). Deze weg draait naar rechts en aan het einde van het riet een scherpe bocht naar links. Rij door tot de weg een scherpe bocht naar rechts maakt, links staat een slagboom. Daar kan je de auto parkeren en het gebied binnenlopen. Sinds een paar jaar vertrekt er vanuit het dorpje een soort toeristisch treintje dat je de oude spoorweg tot achteraan in het gebied brengt.

6 augustus 2007    Nagyivan fietsroute Fehet-ret Ohat-vijvers

Weer via een tip van onze eerste gids gingen we vandaag op zoek naar grote trappen. Een gebied dat toegankelijk is in de vlaktes rond Nagyivan en goede kansen bood voor deze soort was ons doel. Rij vanuit Tiszafured (weer) de weg 33 naar Hortobagy. Sla rechts af richting Nagyivan. Volg de weg tot waar de telefoonpalen beginnen. Vlak daarvoor is een veldweg links in. Volg deze een paar kilometer tot je rechts een vervallen boerderij ziet liggen. Sla daar rechts af. Rij door tot aan de splitsing. Wij reden hier naar links en deze weg kan je aan paar kilometer volgen tot je het bordje van het Nemzeti-park tegenkomt. Daar pas begint het gesloten gebied. Hier kan je rondkijken voor trappen en ze zitten er. Wij hadden dadelijk een groep van maar liefst 22 vogels op een klaverveld !!!!

Dan reden we terug naar weg 33. Staken deze recht over en reden dan naar links. Dit is de fietsroute die op de kaart staat (dubbele streep met bolletjes langs). Is wel hobbelig, maar te doen met de wagen. Wel enkel bij droog weer. Bij regenweer kan het tegenvallen. Wij kunnen het weten, want we reden ons vast op de veldweg naar de trappen een paar dagen later. Deze weg loopt tot aan een boerderij (ligt vlak nadat je een beekje overrijdt). Dit is een opvangcentrum voor vogels (Hongaarse Sil?) en in de kooien zitten meestal wel leuke soorten die je dan eens van dichtbij kan bekijken (of dat mag weten we niet, maar de vorige jaren hebben we toch niemand gezien die ons wegjoeg). Rij voor de boerderij naar links, tussen de bomen door (daar staat een infobord langs de weg). En volg deze weg tot je links opnieuw een infobord ziet. Van hieruit loopt een houten (versleten) pad naar een hoge kijktoren. Het gebied stond volledig droog en was dus iets minder.

Wij volgden het wegje dat langs het infobord liep nog een stuk en zagen grauwe klauwier van heel dichtbij en heel wat purperreigers opvliegend vlak bij de wagen. We ondervonden ook dat hier een roerdomp onder de wielen krijgen niet echt moeilijk is. Eentje liep vlak voor ons in en als ik niet remde hadden we hem geraakt. Hij bleef op minder dan 5 meter in het riet staan waar we hem na wat zoekwerk terugvonden. Via een aantal stoffige veldwegen kwamen we in Egyek en dan reden we zo door naar Ohat. Ook hier weer is het zoeken naar de goede en liefst leeggelaten vijvers. Zo reden we rechts een wegje in en vonden een aantal kleinere visvijvers met paadjes tussen. Daar veel ralreigers en een zonnende ringslang.

En we vonden een soort kreek die volgens ons altijd goed blijft. De mooie begroeiing laat dat althans vermoeden. Hoewel we niet 100% zeker zijn zou het vijver VIII zijn. Het is alvast een weg naar links als je van Ohat komt. En dan doorrijden (of wandelen) tussen de vijvers tot je rechts een mooi zicht hebt op deze vijver. Daar hadden we mooie waarnemingen van voederende witwangsternen, grote en kleine zilverreigers, ralreigers (een 10tal) en heel wat steltlopers waaronder temmincks, zwarte ruiter, kemphaan en bosruiters.

7 augustus 2007   Tisza-meer aan strand van Tiszafred.

Wat je zeker moet doen is met een bootje het meer op varen en de rietkragen en kreekjes afzoeken naar leuke soorten. Hoe maak je trouwens een prachtige foto van een wouwaap of kwak? Met een schuiltentje en veel geduld? Fout. Je huurt een knalgele waterfiets, trekt een rode voetbalshirt aan. Peddelt tot aan de overzijde van het water en maakt je foto. Grappig, maar het is zo.

8 augustus 2007    Tiszameer, overzet Poroszlo.

Sinds een aantal jaren kan je aan het strandje van Poroszlo met een overzetboot een gebied met plankenpaden en uitkijktorens bezoeken. Rij vanuit Tiszafured (jaja, via de weg 33) naar Poroszlo. Bijna tegenover de kerk sla je links af richting meer. De overzet ligt vlak achter de dijk links van het strandje. Het gaat om bijna 2km plankenpaden en een vijftal kijkhutten. Wij zagen er buidelmezen, massas baardmannetjes (vooral gehoord), witwangstern (overal), rietzanger en mooi open, klein waterhoen.

9 augustus 2007    Meer Mezokovesd en kerkhof.

Vandaag gingen we opnieuw naar het meer dat we met de gids bezochten. Deze keer was het iets minder, maar dan ook zeer warm. Een poging om rond het meer te wandelen liep mis. We belanden een paar keer in hoge begroeiing en tegen een onoverbrugbare kreek. Dan gestopt aan het kerkhof van Mezokovesd (weer een tip van onze gids). Dit ligt aan de kruising waar je in het dorp links afdraait naar Bogacs. Iets verder kan je de wagen parkeren. Wij hadden hier Syrische bonte specht, bonte vliegenvanger, grauwe vliegenvanger, wielewaal en mooie hagedissen.

Een paar plaatsen die we niet bezochten, maar die getipt waren door de gidsen :

Ten zuiden van Karcag, weg 34 (ja, er zijn andere dan de 33) vanuit Tiszafured heb je kans op vorkstaartplevier. In deze periode echter heel moeilijk te vinden. Rij door Karcag en sla de grote weg rechts op richting Kisujszallas. Voor je de rivier Villogo-csatorna oversteek sla je links een smallere weg in. Die kronkelt door de velden en komt op de weg 2406 tussen Karcag en Bucsa uit.

Ten westen van Hortobagy liggen nog een paar goede vijvers. Rij het dorp door en sla aan het pompstation (of wat er voor moet doorgaan) rechts af. De vijvers liggen achter het pompstation.

Op de autostrade van Tiszafured naar Budapest kan je van n van de tankstations langs de weg keizerarend mooi bekijken. Vliegend of zittend op de hoogspanningsmasten. Spijtig genoeg weten we niet juist welk station het is J

Hongarije blijft volgens mij n van de topbestemmingen voor vogels in Europa. Als je ziet welke lijst wij gezien hebben op een mindere periode van het jaar. Ik ben vast van plan om nog eens een keertje in april of mei deze regio te bezoeken.

Soortenlijst

Hierbij een overzicht van alle waargenomen soorten met wat commentaar. Fotos van sommige soorten kan je bekijken op http://www.pbase.com/dirkottenburghs/hongarije_2007

Fuut                        Eigenlijk niet zoveel gezien, minder dan verwacht.

Dodaars                   Een waarneming op Halasto.

Aalscholver           Dagelijks meerdere exemplaren.

Dwergaalscholver   Een mooi kunnen bekijken op Fenyes-To. Verre waarnemingen op Halasto en meerdere exemplaren in vlucht.

Roerdomp              Buiten de platgereden exemplaren mooi kunnen bekijken aan plankenpad op vlakte bij opvangcentrum.

Wouwaap               Mooiste waarnemingen tijdens waterfietstochtjes op meer.

Van heel dichtbij en zeker niet schuw.

Kwak                     Idem. Vlogen rond boven meer en te bekijken tijdens het zonnen, zalig.

Ralreiger               Zeer algemeen aanwezig. Volgens mij meest voorkomende reigerachtige.

Kleine zilverreiger Meerdere exemplaren gezien, vooral op Halasto.

Grote zilverreiger Op velden en op visvijvers, heel algemeen.

Blauwe reiger        Minder voorkomend dan zilver.

Purperreiger          Dagelijks gezien, soms opvliegend vanuit slootjes vlak langs de weg.

Zwarte ooievaar    Eerste dag 2 overtrekkend. Grote groep cirkelend boven pusta en meer dan 10 ver zittend op veld.

Ooievaar               Overal aanwezig. Veel nesten in alle dorpen en dus mooi kunnen bekijken. Helemaal niet schuw.

Grootste groep waren meer dan 20 langs afgebrande akker

Lepelaar                Paar exemplaren alleen, maar honderden op Halasto.

Zwarte ibis           En exemplaar van heel ver op Halasto.

Knobbelzwaan        Paar exemplaren op meer.

Grauwe gans          Elke morgen grote groepen overtrekkend. En verweesd exemplaar op meer.

Wilde eend            Algemeen aanwezig.

Slobeend               Aantal exemplaren op droge vijver.

Wintertaling          Idem

Tafeleend              Idem

Kuifeend                Aantal exemplaren op meer.

Witoogeend           Slecht n keer met zekerheid gezien. Mannetje aan kijkhutten bij overzet aan Porszlo.

Zwarte wouw         Een waarneming boven Halasto.

Rode wouw             En exemplaar onderweg, vlak na grens Hongarije.

Bruine kiekendief   Zeer algemeen. Dagelijks meerdere exemplaren. Bij vlakte ten noorden van Nagyivan bij grote trappen op bepaald moment meer dan 30 exemplaren te zien.

Sperwer                Paar waarnemingen in Bkk-gebergte.

Wespendief           Idem

Buizerd                 Regelmatig waargenomen.

Arendbuizerd        En mooie waarneming op pusta (zittend en in vlucht)

Zeearend               En waarneming in vlucht op pusta

Keizerarend           Minstens 3 vogels in vlucht aan meer bij Mezokovesd.

Schreeuwarend      Twee exemplaren in Bkk-gebergte. Ze deden trouwens hun naam eer aan.

Slangenarend         Drie keer waargenomen, waarvan eentje van zeer dichtbij kunnen bekijken op pusta.

Roodpootvalk         Dagelijks gezien, aantal in kolonie.

Torenvalk              Tiental waarnemingen, vooral in akkergebied.

Boomvalk               Twee keer gezien aan visvijvers.

Sakervalk              Een keer aan meer bij Mezovesd, een keer op pusta.

Fazant                  Regelmatig waargenomen langs weg.

Klein waterhoen     Mooi kunnen bekijken vanuit kijkhut bij overzet Poroszlo. En mannetje en n juveniel.

Waterral               Een keer zeer dichtbij en mooi open aan drooggevallen vijver en n keer aan meer (jawel, met de waterfiets)

Waterhoen            Algemeen

Meerkoet              Zeer algemeen.

Kraanvogel             Vier exemplaren op akker bij Nagyivan en drie overvliegend vanuit kijktoren bij opvangcentrum.

Grote trap             Groep van 5 en 4tal aparte vogels met gids, groep van 22 zelf gevonden, groep van 4 en een aparte vogel laatste dag.

Allemaal in buurt van Nagyivan.

Steltkluut             4tal exemplaren op meer aan Mezokovesd.

Kluut                     En exemplaar op drooggevallen vijver.

Kleine plevier        Meerdere exemplaren op drooggevallen vijver.

Kievit                    Op pusta regelmatig gezien.

Krombekstrandloper        Op drooggevallen vijver en kreek bij Ohat.

Temmincks strandl. Twee exemplaren op drooggevallen vijver en nadien op zelfde plaats groepje van 5.

Kemphaan              Drooggevallen vijver en kreek bij Ohat.

Wulp                     Idem

Grutto                   Grote groep bij kreek bij Ohat.

Tureluur                Idem, n exemplaar.

Zwarte ruiter        Idem, meerdere exemplaren waarvan aantal nog in zomerkleed.

Groenpootruiter     Meerdere exemplaren bij kreek bij Ohat.

Bosruiter               Idem

Oeverloper            Meerdere exemplaren aan vijvers.

Witgat                  Enkele verre waarnemingen, maar niet 100% zeker (te ver)

Watersnip             Op drooggevallen vijver.

Dwergmeeuw          Op drooggevallen vijver paar exemplaren tussen kokmeeuwen.

Kokmeeuwen           Heel algemeen.

Geelpootmeeuw      Aan meer bij Mezokovesd.

Pontische meeuw     Minstens n exemplaar tussen geelpoten.

Lachstern              Mogelijk n exemplaar tussen witwangen aan kreek bij Ohat.

Zwarte stern         Meerdere exemplaren, vooral juvenielen aan meer en visvijvers.

Witwangstern        Overal aanwezig.

Houtduif               Regelmatig gezien.

Turkse tortel         Algemeen

Tortel                   Tiental exemplaren gezien, vooral aan meer bij Mezokovesd.

Koekoek                En keer gezien tijdens fietstocht langs meer.

Steenuil                En exemplaar op dak van boerderij op pusta.

Gierzwaluw            En exemplaar tijdens rit naar huis vlak voor Budapest.

Ijsvogel                 En zeer dichtbij te Poroszlo en meerdere keren aan meer.

Bijeneter               Regelmatig groepen rondvliegend.

Scharrelaar           Minder gezien dan andere jaren. Meestal op draden langs weg. Paar keer langs weg van Tiszafured naar Hortobagy. En elke keer langs weg naar Mesokovesd.

Hop                       Drie keer gezien, telkens op pusta.

Draaihals               En keer duidelijk gehoord in Bkk-gebergte.

Zwarte specht       En keer in Bkk en een keer zeer laag overvliegend tijdens onze fietstocht.

Grijskopspecht      En exemplaar overvliegend tijdens fietstocht.

Groene specht        En exemplaar bij strand langs meer.

Syrische bonte      Koppel op kerkhof van Mezokovesd, n exemplaar gehoord in parkje van Tiszafured en n exemplaar kort gezien in parkje van Hortobagy.

Grote bonte           Op kerkhof Mezokovesd mooi kunnen bekijken. Verder aantal exemplaren overvliegend aan meer.

Kleine bonte          Zeer dichtbij in bossen van Bkk

Veldleeuwerik        Heel algemeen.

Kuifleeuwerik        Nog algemener.

Oeverzwaluw         Meerdere exemplaren rondvliegend tussen boeren- en huiszwaluwen.

Huiszwaluw            Heel algemeen.

Boerenzwaluw        Heeeeeeel algemeen, aantallen blijven mij verbazen.

Na buien soms honderden vogels samen.

Graspieper            Regelmatig gezien op pusta.

Witte kwikstaart   Algemeen

Gele kwikstaart     Zeer algemeen

Roodborst             Enkele exemplaren in Bkk

Nachtegaal            En exemplaar roepend in bosje aan meer bij Mezokovesd

Blauwborst            En exemplaar aan drooggevallen vijver.

Zwarte roodstaart Meerdere exemplaren op kerkhof en aan strand Tiszafured.

Paapje                   En waarneming op pusta.

Roodborsttapuit    Meerdere waarnemingen, vooral in akkergebied.

Tapuit                   Aantal exemplaren op pusta.

Merel                    Niet echt veel gezien.

Zanglijster            Paar exemplaren in bossen Bkk

Grote karekiet       Twee keer gezien bij vijvers.

Rietzanger            Vooral mooi kunnen bekijken aan kijkhutten Porozslo.

Kleine karekiet      Algemeen aanwezig

Grasmus                En exemplaar aan meer van Mezokovesd.

Braamsluiper         Aan meer Mezokovesd en aan vertrek huifkartocht pusta.

Fluiter                  En keer in bossen Bkk, n keer in bosjes aan kijkhutten Poroszlo en n keer in tuintje van ons huisje.

Tjiftjaf                 Meerdere exemplaren in bossen Bkk

Goudhaantje           Idem

Bonte vliegenvanger         Op kerkhof Mezokovesd

Grauwe vliegenvanger      Idem

Baardmannetje       Echt goed gezien en veel exemplaren aan kijkhutten Poroszlo

Buidelmees             In elke rietkraag roepende exemplaren.

Glanskop               En exemplaar in bossen van Bkk

Pimpelmees            Algemeen

Koolmees               Algemeen

Staartmees            En groepje aan meer

Boomklever            Meerdere exemplaren Bkk

Boomkruiper          Idem

Grauwe klauwier    Zeer algemeen

Kleine klapekster   Op pusta meerdere exemplaren.

Klapekster             En exemplaar op pusta op zonnebloemen.

Spreeuw                Algemeen

Wielewaal             Meerdere mooi gezien op Halasto, n wijfje op kerkhof.

Gaai                      Slecht paar keer gezien aan meer.

Ekster                   Algemeen

Kauw                     Algemeen

Raaf                     Enkele keren gehoord in Bkk

Zwarte kraai         Algemeen

Bonte kraai            Algemeen

Roek                     s Morgens meerdere grote groepen langs weg op akkers.

Ringmus                 Algemeen

Huismus                 Algemeen

Vink                      Paar keer gezien in Bkk

Europese kanarie   En exemplaar in Bkk

Groenvink              Zeer algemeen

Putter                   Overal te zien, als je door het dorp wandelde hoorde je constant zingende en roepende exemplaren.

Goudvink               Koppel met jongen in tuin vlak bij ons huisje.

Kneu                      Algemeen

Grauwe gors          Vooral gezien op draad langs autostrade.

Geelgors                Groepje van 10tal vogels in Bkk

Rietgors                Algemeen in rietvelden.

Ander gespuis :

Ree                       Regelmatig gezien, waarvan een aantal vrij tamme exemplaren.

Edelhert                Wegvluchtende groep in Bkk

Hermelijn              En exemplaar tijdens fietstocht

Wezel                   Verkeersslachtoffer

Egel                      Verkeersslachtoffer (tientallen)

Otter                    Een (spijtig genoeg) doodgereden exemplaar tussen Tiszafured en Hortobagy.

Hamster                Op n voormiddag vonden we (weer spijtig genoeg) drie doodgereden dieren op de weg.

Hagedis (soort?)    Op kerkhof van Mezokovesd.

Ringslang               Een keer exemplaar dat een kikker ving vlak voor onze ogen aan het meer, n exemplaar zonnend op begroeiing van n van de vijvers en n juveniel op zandweg langs meer.

Libellen waren er opvallend weinig voor een gebied met zoveel water en vlinder

waren ook niet echt massaal aanwezig. Soorten die ik (als insekten-analfabeet)

kon determineren : koninginnepage, grote weerschijnvlinder en spaanse vlag.